Archive for august 30th, 2018

august 30, 2018

4 305 rovgriske tidsskrift ikke nok

Nettutgaven av The Scientist melder i dag at indiske universitet er pålagt av myndighetene å levere ei «hvit-liste» over seriøse tidsskrift som ikke tar seg urimelig mye betalt, som holder høy standard og som er fagfellevurderte. Så skal de luke ut og stanse dem som ikke kommer med på lista. Mange slike «predatory journals» er basert i India.

I mai fjerna de 4305 titler, men det er fortsatt råtne egg på lista, viser det seg. Myndighetene har sjøl skylda for dette, etter i 2010 å ha høyna kravet til forskere om publisering for å få ansettelser og avansement.

august 30, 2018

Kassering på svensk?

Skjermbilde 2018-08-30 15.12.11

En film fra svensk skogsmiljø. Klikk og kikk.

Eller er det rett og slett sensur som bedrives ved biblioteket til SLU (!), Sveriges lantbruksuniversitet? Faktum er i alle fall at en viss forfatter, med bøker og artikler som inngår i en hissig, men tross alt faglig debatt om hogstmetoder, og som har vist seg verdig et lengre intervju i siste utgave av tidsskriftet Norsk Skogbruk, ikke er anskaffa eller er blitt kassert ved det som sannsynligvis er Sveriges fremste spesialbibliotek på området.

Vi må innrømme at vi ikke er faste lesere av Norsk Skogbruk, men i dette nummeret (ikke overraskende bare på papir), som vi har fått tilsendt fra en våken leser nær Mjøsa, fins dette intervjuet med Mats Hagner, pensjonert professor ved SLU, der dette kommer fram: 

read more »

august 30, 2018

Farlig teknologi fra Bergen

Vox Publica – «nettmagasin om demokrati og ytringsfrihet», som gis ut av Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen – har etter sommeren fått seg enda en temablogg, om «Teknologi, medier og offentlighet». Ifølge redaktør Øvrebø skal de der «analysere medienes møte med ny og «farlig» teknologi. Kunstig intelligens-baserte verktøy står sentralt».

Falske nyheter er også et område bloggen skal dekke. Her kommer vi for eksempel over historia om Greta (92) som skal kastes ut av pleiehjemmet fordi det skal omgjøres til «asylmottak for flyktninger hovedsakelig fra Syria». Men hele greia er bevisst falskneri fra nettstedet Aftenstidende, kan Faktisk.no fortelle. Navngitte personer, steder og forhold er oppdikta, og foto er knabba fra hjemmesider blant annet i USA og nettavisa iTromsø. Og, skriver Faktisk.no, «for å gi artikkelen et skinn av seriøsitet, henviser nettstedet til en ekte nyhetssak fra NRK. Saken fra 2015 omhandler et forslag om at sju leiligheter i et demenskollektiv i Drangedal kunne bli omgjort til bofellesskap for enslige, mindreårige flyktninger. Men forslaget ble trukket, og dette skjedde aldri».

Aftenstidende er et av flere nettsteder av typen som ifølge eget utsagn «publiserer humor og satire hver dag». Men ikke engang det kan vi altså tro på.